Att finnas till för kunden under hela resan är viktigt

Har nyss avslutat ett uppdrag med en ny hemsida. Det är ett härligt ögonblick, att bli ”färdig” – säkert i klass med det kor och kalvar känner när de släpps ut på grönbete om våren. Men helt färdigt är det ändå inte. Nu väntar en viktig period. Här kan du läsa om vad du som köper en hemsida – oavsett vem du vänder dig till – bör få för hjälp efteråt.

Visst, det vore enkelt att släppa kunden och låta dem styra båten själv. Men de har fullt upp på land och har inte så mycket sjövana. Därför är grundtanken alltid att hjälpa kunden hela vägen – inte bara fram till sjösättning – och fungera som en slags flytväst. Som kund ska du alltid kunna välja om du vill driva hemsidan på egen hand eller med hjälp. Vill du göra det på egen hand, då får du en utbildning för att klara det rent tekniskt. Men du får också konkreta tips på innehållsuppdateringar, kring både text och bild.

Om du känner att du vill ha hjälp att driva sidan, då ska du få det. Då jobbar vi tillsammans som en liten redaktion, där vi med jämna mellanrum ser till att sidan uppdateras. Så den alltid är fräsch.
I praktiken innebär det att du prenumererar på uppdateringar. Vi håller också koll på statistik.
Har du inte gjort det förut, rekommenderar jag att testa. Detta kan för övrigt med fördel kombineras med företagets Facebooksida.

När det gäller webbplatens, har några detaljer setts över extra. Vi har lyft fram kontaktinformationen tydligt, försökt slå an på restaurangens kärna: kockarna och den hemlagade maten. Det ska kännas att man får riktig mat, inte halvfabrikat.

För att förtydliga vissa delar,har gul markering använts över vissa meningar. Det blev lyckat, vi känner att ögat suger sig dit och att det även blir lättare att ta sig an innehållet.
Vi har använt oss av referenser och lyft fram vissa kommentarer som citat.

Vi har också minskat ner antal klick för att komma fram till lunchmatsedeln och menyer. Tidigare krävdes att man öppnade dessa i en PDF, men nu räcker det med att öppna respektive sida och vi sparar därmed ett klick åt besökaren.
Bilderna andas samma språk och spretar inte. Vi har lagt tid på att få bilderna i ungefär samma temperatur. Så bilderna hänger ihop genom hela webbplatsen.

Sedan skapade vi en lekhörna till kockarna: skafferiet.Där kan de briljera med sina kunskaper, bjuda på tips och råd och släppa loss lite mer. Tanken utgår från blogg, men i praktiken handlar det om betydligt färre insatser för kockarna. Men de kan bjuda på lite extra på avdelningen skafferiet.