Styrkan med Facebook

”Den som ger får tillbaka”

Utanför museet – ett stenkast från Ätran – faller regnet från grå, oborstad himmel. Det bjuds på surdegsbröd, kaffe och te. Och åhörarna samlar inspiration när Margareta Olofsson bjuder på sina bästa tips.

– Den stora hemligheten för att lyckas på Facebook är att ge. Den som ger får tillbaka. Man kommer väldigt långt på Facebook genom att vara vänlig, precis som i vanliga livet, menar Margareta Olofsson.

Nyckelordet är alltså att vara generös. Hon föregår med gott exempel: dagligen delar hon andras statusar för att hjälpa fram människor i nätbruset, bjuder på information och tips, och genom sin statusrad utstrålar hon för det mesta glädje.

– Men när det behövs då ber jag om en kram. Och då får jag väldigt många från mina följare, skrattar hon.

”Det är omöjligt att säga var den gränsen går”

Vad ska man tänka på när man vill använda Facebook som företagare? Margareta Olofsson menar att man allra först bör man tänka på sig själv. Och ställa sig några frågor: vem är jag? Vilka styrkor har just jag? Hur vill jag vara? Vad vill jag ha? Hur kommer jag dit?
Genom dessa frågor blir det lättare att nå fram till hur man ska använda Facebook som företagare. Själv har hon som strategi att öka sitt nätverk och synliggöra andra.
En fråga hon ofta får på Facebook är var gränsen mellan personligt och privat går. Det allmänna rådet är att gärna vara personlig – men utan att bli privat. Men hur vet man var gränsen går?

– Det är omöjligt att säga var den gränsen går. Det är olika för alla. Så det bestämmer var och en själv. Jag brukar tänka: den här statusen vill jag att hela världen ska läsa. Känns inte den tanken okej, då kanske jag inte ska publicera just det, menar Margareta Olofsson.

”Visa vad du kan i stället för att berätta det”

De flesta företagare vill tjäna en slant på Facebook. Hur tjänar man pengar?

– Genom att synas på ett positivt sätt – var generös, vänlig och hjälpsam, tillför nytta – så stärker du ditt varumärke. Då kommer du att få uppdrag inom ditt område den vägen, menar Margareta Olofsson.

Det gäller att balansera rätt.

– Man ska akta sig för att enbart sälja och göra reklam. Det slår oftast bakut. Visst kan man göra reklam och sälja, men då ska det balanseras med givande tips och inspiration. Bjud på dig själv. Var generös. Vad kan jag ge? Visa vad du kan i stället för att berätta det, säger Margareta Olofsson.

”Varje kanal bör få en unik status”

Ett bra sätt för företagare är att försöka vara med i flera olika sociala kanaler. För de flesta småföretagare sätter dock tiden gränser. Men lägg då ditt krut där du trivs bäst.

– Skaffa en ”hemmabas” och utgå därifrån. Pröva sedan att växa till andra kanaler. Själv har jag Facebook som min bas men försöker allt mer att twittra och ska snart börja med Pinterest, säger Margareta Olofsson.

Ett enkelt sätt att vara med på fler arenor skulle kunna vara att dela samma status till samtliga nätverk.

– Undvik det. Varje kanal bör få en unik status. Jag brukar göra en liknelse och säga att ”du kan inte vara med på den andra festen samtidigt”, berättar Margareta Olofsson.

”Möjligheterna är jättestora”

Det krävs många vänner på Facebook för att kunna synas effektivt. Minst 500 eller gärna 1000 vänner behövs för att det ska bli effektivt för ett företag. Då finns det alltid någon närvarande när ens statusrad uppdateras.
Ett tips för att driva fram företaget på Facebook, är att skapa några olika gillasidor inom sin genre. Är du exempelvis verksam som kock, kan du skapa gillasidor om tips och knep i storköket, mattrender eller olika sätt att tillaga potatis. Bara fantasin sätter gränser.
Att Facebook innebär stora möjligheter för företag är inget nytt. Allt fler företag kliver in i sociala medier. Det finns en kraft att fånga.

– Möjligheterna är jättestora. Är man exempelvis verksam på en liten ort har man stor chans att hitta kontakter och nätverka med andra via Facebook, kontakter som kanske inte alltid går att finna på hemmaplan. Man kan synas och marknadsföra sig, bygga upp sitt varumärke, och det oberoende av bakgrund, utbildning och var man bor. Dessutom kostar det inte stora pengar, man betalar i stället med sin tid, säger Margareta Olofsson.

”Nu hjälper jag andra som vill synas”

Margareta Olofsson har drivit företag sedan hon var 19 år. Hon startade med en butik inom ridsport och har alltid varit ”kommunikativ”. Hon är nu coach och kommunikatör – ofta anlitad som konsult och föreläsare – men för ett år sedan svängde hon om sin verksamhet och la tyngdpunkten på PR och sociala media.

– Nu hjälper jag andra som vill synas. Människor anlitar mig för att få hjälp att synas, det finns ett stort värde i att skapa kommunikation.

Framtiden inom genren?

– Nu flyttar företagen in, de ser en marknad. Men om människor inte känner att de får vara i fred, är risken att de då drar vidare. Nog viktigt för företag hur de beter sig. Sociala medier som fenomen är här för att stanna och kommer att öka, men hur det exakt förändras, det är svårt att säga. Jag tror att det kommer många nischer inom social media, och nischade communities. Det går fort och det kommer att dyka upp nya spännande möjligheter, siar Margareta Olofsson.

– Jante har fått sig en tilltufsning i och med Facebook, och det är bra! Men allt negativt som finns i samhället finns även på Facebook. Självklart gör man som man vill, men att inte vilja vara på Facebook är lite som att inte vilja svara i telefon, därför att man hellre vill ses öga mot öga. Men sociala medier är här för att stanna, vare sig man vill eller inte. Även om man inte kan ersätta möten i verkligheten med Facebook