Är du redo att tänka nytt kring marknadsföring? Ta en titt på redaktionell kommunikation. Det är en metod för att skapa anpassat innehåll och presentera det i ett relevant sammanhang. Genom redaktionell kommunikation ökar dina möjligheterna att nå fram. Du når din målgrupp med precision och ökar kunskapen om dina produkter och tjänster. När det passar dina kunder bäst. Och du jobbar med dialog, inte monolog.
Direktreklam, tv-reklam och annonspelare i all ära. Marknadsföring kommer förr eller senare till en punkt när envägs-kommunikation inte längre är nummer ett för att nå fram till kunderna, och lyckas behålla deras lojalitet. Det krävs något mer – som tvåvägs-kommunikation. Dialog. Det handlar om att ändra inställning till marknadsföring.
Visste du att mottagarna i genomsnitt ägnar 35 minuter åt en kundtidning, att jämföra med ett utskick via direktreklam som hamnar på 30 sekunder?.
Ett exempel på hur du kan göra: varva förmånliga erbjudanden med inspirerande artiklar som tipsar och ger råd och på så sätt väcker läsarens lust. Med mer kunskap om dina produkter/tjänster är det lättare för kunden att välja det du erbjuder. De lär sig förstå hur – förhoppningsvis – duktig du är.
De positiva effekterna är många. Försäljningen ökar samtidigt som företagets relation med kunderna fördjupas. Ditt varumärke stärks. Du skapar en känsla kring ditt företag.
Sociala medier har blivit nästa steg för många företag. Och det är bra. Sociala medier och redaktionell kommunikation fungerar utmärkt ihop. Ungefär som Boeuf bourguignon och rödvin.
Oavsett om du gillar sociala medier eller inte – det är viktigt, även om det inte är allt.
Så välj en plattform som passar dina behov – Facebook är ett bra ställe att börja på – och tala direkt till de människor som redan är intresserade av ditt företag. Företag på Facebook ger information, kommunicerar och skapar innehåll tillsammans med sina följare. Ett sätt är att ha en kundtjänst även på Facebook. Kanske är det dags att exempelvis anställa en Facebookredaktör?
Var hjälpsam, erbjud information och lär känna dina kunder. Hjälp till att göra deras liv enklare. Om du är aktiv och svarar på dina kunder och följares frågor på webben, bloggen och Facebook, stärker det er relation väsentligt. Bjud på dig själv och det du kan. Var hellre för givmild än motsatsen.
Ett bra sätt att jobba med redaktionell kommunikation är att starta en blogg med en genomtänkt innehållsstrategi. Fundera över vad för slags information dina kunder letar efter. Servera dem det på ett vackert uppläggningsfat.
Att tänka nytt kring marknadsföring behöver inte vara svårare.