Ha en strategi för vad du ska lägga ut

Ett företag ska synas mycket och behöver använda många olika kanaler. Det menar Anna Samuelsson, som jobbar med sociala medier. För henne är Facebook en kanal för att hitta nya målgrupper.
– Sociala medier är en ”gateway”, en port för att nå ut, säger Anna Samuelsson.

Kanske borde det heta social kommunikation. Eller bara kommunikation. För sociala medier handlar om kommunikation – inte monolog eller dialog.
– Orden sociala medier säger ju mycket. Nu börjar man tala mer om moderna medier och jag tror att vi bara kommer att kalla det media om några år, säger hon.

Anna Samuelsson hjälper företag med marknadsföring och affärsutveckling. Till exempel digital marknadsföring, konsultation, utbildning, coaching och affärsutveckling. Eller att skapa hemsidor, uppdatera och göra en webbsida mer användarevänlig.
Det kan också handla om sökoptimering, att skapa företagssidor på Facebook eller att ta fram banners och profilbilder.
Anna Samuelsson är också en populär och flitigt anlitad föreläsare om sociala medier.

Vad kan Facebook ge ett företag?
– Facebook är definitivt varumärkesbyggande. En kanal ut för exempelvis nyheter och erbjudanden. Bra för att hitta nya målgrupper. Om du inte är på Facebook kanske du missar målgrupper som finns där. Man kan se sociala medier som ett komplement, ett företag ska synas.

Hur ska en företagare jobba med Facebook för att lyckas?
– Generellt handlar det om kontinuitet. Att finnas där och inte vara rädd för tekniken. Och att våga sticka ut. Det allra bästa är att ge någon slags nytta till dina vänner på Facebook, att man bjuder på något. Sprider information eller hälsotips, eller vad man nu sysslar med. En blogg är ett bra komplement. Om man jobbar med bilder, lägg upp dem på Flickr.

Vad är det svåraste med Facebook?
– Rädslan. Som kan bygga på okunskap eller att man är rädd att göra bort sig. I grund och botten handlar det nog om självkänsla.

Hur ska man tänka kring vad man publicerar?
– Vad ska man undvika? Det är upp till var och en, men var personlig utan att bli privat…

Var går gränsen för det som är privat?
– Om man är ett litet familjeföretag kan man vara lite lättare i tonen och kanske mer personlig än om man jobbar vid ett större företag. Det kan till och med vara en fördel att visa lite personliga inslag om man är ”liten”. Jag tycker dock inte att man ska skriva något utan att ha ett tydligt mål eller syfte, som företagare.Sedan kan du tänka: blir någon glad av detta? Har någon nytta av det? Då är det bra. Undvik ironi. Sedan är det nog viktigt att ”knacka på dörren” hos alla och lyfta fram andra, vara social, ”Gilla” andra, säger Anna.

Hur viktigt är det med en strategi?
– Mycket viktigt! Kanske inte på den privat Facebooksidan, men däremot på företagssidan. Ska man lägga ut något, så tänk på när du har så många besökare som möjligt. Bygg in Facebook i din marknadsplan. Upprepning är också bra, alla ser inte det du har lagt ut vid ett tillfälle, det är lite av färskvara. Ha strategi för vad du ska lägga ut, men glöm inte bort att vara spontan. Och vill du inte bli en ”tidsbandit” vid Facebook, sätt en fast tid varje dag så du inte svävar bort. Exempelvis: mellan klockan 09:00-09:30 är tid avsatt för Facebook.

Hur ser du på framtiden när det gäller sociala medier?
– Det är här för att stanna. Det utvecklas fort och därför blir det mycket spekulationer. Just nu spekuleras det om Google plus, kommer det att sänka Facebook? Det blir intressant att följa.

Vad föredrar du helst, Facebook eller Twitter?
– Facebook, det är helt klart min personliga favorit. Det passar mitt syfte bra: att hålla kontakt med vänner, skapa nätverk och sprida information snabbt som fasen. Tycker Facebook ger fler möjligheter än Twitter.

Dina tre bästa tips inom sociala medier?
– Det beror på syftet. Men för småföretagaren gäller generellt: interagera och nätverka, ha en positiv attityd, bjud på dig själv. Och våga visa dina brister. Att våga är viktigt.

Till sist, dina tre favorittips på Facebooksidor som är nyttiga för en företagare?
– Kan inte svara på det. Men vill du förbättra dig, spana på en konkurrent. Hur gör de? Kan bli en inspirationskälla och föredöme. Du kan också titta på någon annan bransch och se hur ett framgångsrikt företag jobbar eller följa någon som håller på med sociala medier yrkesmässigt. Ett tips för att komma i gång, är att börja med en sida för ditt företag på Facebook och bjuda in några nära vänner till en början. Då är det inte så farligt att misslyckas. Ett annat råd för småföretagare är att bygga nätverk på den privata Facebooksidan, det är lättare att interagera där. Och glöm inte små och korta mål, som ska följa marknadsplanen.