Bästa färgen för länkar på din hemsida

Har du funderat över vilken färg som bäst lockar besökaren till konvertering, det vill säga att agera så som du vill på din webbsida? Färgen som får din vägvisare – länken – till målet att verkligen stå ut. Svaret på vilken färg som är allra bäst får du här nedan.

Tänk dig först en hemsida med massor av färger. Svart, blått, grönt, rött…
Där en av färgerna – eller ännu värre: flera av färgerna – är länkfärg. Tänk dig nu in i situationen utifrån detta. Hur stor är möjligheten att den så viktiga länken – som gör att besökaren hamnar där du vill – står ut från resten av innehållet på din sida? Inte särskilt stor, eller hur? Låt oss enas om att det förvirrar och kamouflerar det du vill ska synas.

Därför ska du på din webbsida endast ha två typer av färg. Passiv färg (exempelvis svart text mot vit bakgrund) och en färg som signalerar handling/”action”. Det är den sistnämnda färgen som ska sticka ut. Det gör – vare sig man vill eller inte – att man dras dit lika säkert som en spindel halar in sitt byte som fastnat i nätet. ”Actionfärgen” får oss att vilja klicka där. ”Actionfärgen” får budskapet att stå ut.

Och svaret på frågan i inledningen kommer här: den färg som är bäst på en webbsida – är den färg som sticker ut. I praktiken kan det alltså vara vilken färg som helst. Det handlar om hur du använder dig av färgen.
Ett exempel: svart text, vit bakgrund och lila länkar. Där har du färgen som fungerar som actionfärg: lila.
Men det kan alltså röra sig om i stort sett vilken färg som helst om du låter den vara ämnad för sin uppgift.

Använd alltid – memorera: alltid – samma färg till länkar. Det ska bara finnas en enda färg på hela din webbplats som är länkfärg. Dels blir det enhetligt snyggt, men också tydligt. Om du använder samma färg hela tiden så lär sig dina besökare ”din färg”.